Szkolenie pt. „AKTYWNE I INNOWACYJNE METODY DYDAKTYCZNE”
13 lutego 2023 r. odbyły się warsztaty przeprowadzone przez dr hab. inż. Justynę Bugaj, prof. UJ.
Tytuł warsztatów: ,,AKTYWNE I INNOWACYJNE METODY DYDAKTYCZNE”
Podczas warsztatów poruszone były szczególnie wątki:
- Różnic między aktywnymi i pasywnymi metodami dydaktycznymi, a tym samym podejściem TCL i SCL;
- Wprowadzenia do PBL, grywalizacji, strytellingu i odwróconej klasy;
- Wykorzystania narzędzi informatycznych do sprawdzania postępów pracy studentów;
Cele:
- Przedstawienie różnych metod aktywizujących, ze szczególnym uwzględnieniem grywalizacji, storytellingu, PBL i odwróconej klasy możliwych do wykorzystania podczas zajęć w tradycyjnym (lub zdalnym) trybie kształcenia oraz przykładów innowacji w dydaktyce
- Inspiracja do eksperymentowania i poszukiwania swojego pomysłu na strategię dydaktyczną
Metody dydaktyczne:
- Aktywne i pasywne (SCL i TCL) (mieszane)
- Z wykorzystaniem technologii lub bez (hybrydowe)
- Tradycyjne (stacjonarne), hybrydowe, zdalne (prace domowe, wejściówki i wyjściówki, notatki, nagrania, odwrócona klasa, metody tutoringowe, PBL, grywalizacja, itd.)
- Uzależnione od formy zajęć: wykłady, ćwiczenia, warsztaty, seminaria
Przykładowe metody dydaktyczne wykorzystywane w kształceniu (nie tylko) zdalnym
- Metoda tekstu przewodniego
- Debata Oksfordzka
- 6 kapeluszy
- Peer learning
- Uczenie pytaniami (ciekawość)
- PBL I PBL
- Storytelling
- Grywalizacja
- Odwrócona klasa
Uzależnione od formy zajęć:
- wykłady
- ćwiczenia
- warsztaty
- seminaria